Конструкција и динамика кретања возилаШифра: 240112 | 8 ЕСПБ
Опште информације
Ниво студија:Специјалистичке струковне студије
Година студија:1
Семестар:1
Услов:
Циљ:Изучавање конструкције путничких и комерцијалних возила, параметара безбедности саобраћаја, начина погона и преноса снаге за кретање возила, погодност разних погонских агрегата за возила, система за управљање, кочење и ослањање и носећих система и изучавање динамике кретања возила.
Исход:Познавање конструкција моторних возила, начина рада система за пренос снаге, управљање, кочење и ослањање возила, познавање динамике кретања возила као основе за разумевање аутоматских система контроле стабилности и управљивости возила при кретању кроз кривину и при кочењу.
Садржај предмета
Теоријска настава:
Концепција градње путничких и комерцијалних возила (аутобуса и камиона)
Активна, пасивна и каталитичка безбедност возила у саобраћају
Самотрансформација енергије и упоредне погонске карактеристике пгонских агрегата - мотора
Положај мотора у возилу и распоред преноса снаге према положају мотора
Пренос снаге са мотора на точкове (трансмисија): Спојница, мењачки преносник, главни преносник, диференцијални преносник, зглобни преносници, полувратила погонских точкова
Систем за управљање: Точак и вратило управљача, механизам за управљање, преносни механизам, осовиница заокретања управљачког точка, нагиб и усмереност, сервоуређаји, активно управљање
Систем за кочење: Конструкција диск кочнице, добош кочнице, главни кочиони цилиндар,сервоуређаји, преносни механизми - хидраулична и пнеуматска инсталација за кочење, флуид за кочење, противблокирајући уређаји (ABS)
Систем за ослањање: Вођење точка, померање точка у уздужној и попречној равни, пренос сила са точка на возило, еластични ослонци, пригушивачи осцилација, стабилизатори
Каросерија и оквир (рам) - носећи системи, самоносеће каросерије
Динамика возила: Точак и пнеуматик, приањање и клизање точка, пливање точка (aquaplaning) силе и моменти које делују на возило у кретању, отпори при праволинијском кретању (отпор ваздуха, котрљања и успона) и кретању возила кроз кривину (центрифугална сила и бочни отпори), стабилност и управљивост возила, надуправљање и подуправљање